Καλλιτεχνικά

Φανή Καλογιαννίδου ΠΕ8

Διδακτική ενότητα σε δύο μαθήματα στη Γ' τάξη με θέμα Τέχνη και Ιδέες.

Πρώτο μάθημα: Συμμετοχή στο πρόγραμμα του ΕΜΣΤ για το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Επίσκεψη στο Μουσείο για την έκθεση ΤΕΧΝΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δεύτερο μάθημα: Προβολή του έργου Το ναυάγιο της Μέδουσας του Τεοντόρ Ζερικό, αναφορά στην ιστορία του ναυαγίου και της εποχής. Ερωτηματολόγιο και συζήτηση για τις ιδέες που προβάλει το βίντεο του σύγχρονου καλλιτέχνη Μπιλ Βαϊόλα Η σχεδία.


Επίσκεψη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης


 

 

 

 

 

Bill Viola, βιντεο-ηχητική εγκατάσταση, Η σχεδία


 

 

Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2011

Παρακολουθήσαμε την έκθεση ΤΕΧΝΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. Τα έργα της έκθεσης αναφέρονται σε πολιτικά θέματα και γεγονότα. Οι καλλιτέχνες, Έλληνες και ξένοι, έχουν σκοπό να ενεργοποιήσουν, προκαλέσουν, επηρεάσουν ή και να διαμορφώσουν την πολιτική σκέψη και δράση. Παγκοσμιοποίηση, οικολογικό πρόβλημα, καταστάσεις και εμπειρίες καταπίεσης, διακρίσεων και βίαιων πολιτικο-κοινωνικών συγκρούσεων, μετανάστευση, συλλογική μνήμη, εθνικισμός, είναι μερικά απο τα ζητήματα που θα συζητήσουμε με αφορμή τα έργα της έκθεσης.

 

11πμ, στην είσοδο του ΕΜΣΤ με το Γ3.

Βλέπουμε το έργο του Βλάσση Κανιάρη "Το κουτσό", 1974

 

Εγκατάσταση της Έμιλυ Ζασίρ, 2001

 

No Olvidado (Όχι ξεχασμένοι), εγκατάσταση της Άντρεα Μπάουερς, 2010

 

Έργο της Δανάης Στράτου, Διαχωριστικές γραμμές, 2007

 

Κάρλος Μόττα, Κομμάτια γκράφιτι: Σε ποιόν ανήκει ο δρόμος; 2007-2009

 

Έργο του Κέντελ Γκηρς για το Απαρτχάιντ, 2004

 

Βίντεο-εγκατάσταση. Σιρίν Νεσάτ, Fervor (Πάθος), 2000

 

Φωτογραφίες Παναγιώτης Γαβριήλ

Ευχαριστούμε την κυρία Μαρίνα Τσέκου για την τόσο ενδιαφέρουσα ξενάγηση στα έργα της έκθεσης.

Το ΕΜΣΤ με το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για το Γυμνάσιο και το Λύκειο μας έδωσε αφορμή για το είδοςτου προβληματισμού που έχουμε πραγματικά ανάγκη.


Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011

Το 1818, εποχή του νόμιμου δουλεμπορίου, 15 ναυαγοί πάνω σε μία σχεδία σώζονται χάρη σε ένα μαύρο αγόρι σύμφωνα με τις διηγήσεις των αυτοπτών μαρτύρων. Το έργο Η σχεδία της Μέδουσας θεωρείται το πρώτο συνειδητά αντιρατσιστικό έργο στην ιστορία της Τέχνης.

 

Μουσείο Λούβρου Η σχεδία της Μέδουσας 1818-1819

Λάδι σε καμβά

Διαστάσεις: ύψος 4μ91εκ, πλάτος 7μ16εκ.

Καλλιτέχνης: Τεοντόρ Ζερικό

 


 

Η βιντεο-ηχητική εγκατάσταση του Μπιλ Βαϊόλα Η Σχεδία 2004 που παρακολουθήσαμε στην επίσκεψή μας στο ΕΜΣΤ, αναφέρεται στο έργο Η σχεδία της Μέδουσας του Ζερικό.

  • Ο καλλιτέχνης επέλεξε ανθρώπους διαφορετικής εθνικής καταγωγής. Μίρτσα
  • Βλέπουμε πολλούς άγνωστους ανθρώπους απο διαφορετικές φυλές ηλικίες και θρησκείες.Μαρία
  • Με διαφορετικό στυλ ντυσίματος και διαφορετική κοινωνική τάξη. Καλλιόπη
  • Κρατάνε απόσταση απο τους γύρω τους. Λυδία
  • Διαφορετική ζωή και χώρα ο ένας απο τον άλλο. Βασίλης
  • Δεν υπάρχει επικοινωνία μεταξύ τους. Ο καλλιτέχνης επέλεξε να προβάλεται το βίντεο σε αργή κίνηση για να δείξει την έκφραση των προσώπων. Δημήτρης
  • Για να φαίνονται τα συναισθήματα και οι αντιδράσεις τους. Νίκος
  • Ξαφνικά τους χτυπάει το νερό. Εγώ πιστεύω οτι είναι μια φυσική καταστροφή. Πλημύρα. Χρήστος
  • Η επίθεση του νερού μπορεί να συμβολίζει την καταπίεση που υφίστανται οι άνθρωποι καθημερινά. Νίκος
  • Την ώρα που καταφθάνει ένα κύμα νερού τα πρόσωπα αργούν να το συνειδητοποιήσουν. Όταν το συνειδητοποιούν δεν τους ενδιαφέρει αν ο διπλανός τους είναι διαφορετικός. Φώτης
  • Έχουν αλλάξει συμπεριφορά και προσπαθούν να βοηθήσουν ο ένας τον άλλο. Αναστασία
  • Με την μεγάλη ένταση του ήχου μας δείχνει με πόση πίεση και δύναμη πέφτει το νερό πάνω σε αυτούς τους ανθρώπους. Βασίλης
  • Η αργή κίνηση έχει σκοπό να φέρει στο μυαλό μας το έργο σαν πίνακα ζωγραφικής. Η ένταση του ήχου μας δείχνει το μέγεθος της καταστροφής. Καλλιόπη
  • Η ένταση του ήχου θέλει να προκαλέσει ενόχληση. Χρήστος
  • Η ένταση του ήχου μας κάνει να φοβόμαστε. Βασιλική
  • Η δύναμη του νερού παρασέρνει τα πάντα και οι άνθρωποι δεν μπορούν να το νικήσουν. Νίκος
  • Τη στιγμή του κινδύνου δεν κάνουν εξαιρέσεις στο χρώμα. Βοηθάνε ο ένας τον άλλο. Λυδία
  • Υπάρχει αλληλεγγύη παρά την διαφορετικότητα. Μετά από αυτή τους την κοινή εμπειρία καταλαβαίνουν οτι αυτά που τους ενώνουν είναι περισσότερα απο αυτά που τους χωρίζουν γεγονός το οποίο δεν συνειδητοποιούν στην καθημερινή τους ζωή χωρίς να συμβεί κάτι που θα τους ταρακουνήσει και θα τους αλλάξει τις γνώμες τις απόψεις και τις παγιωμένες αντιλήψεις τους. Καλλιόπη
  • Συνεχίζουν να βοηθούν ο ένας τον άλλο ακόμα κι όταν φεύγει το κύμα. Φώτης
  • Βοηθούν και συνεργάζονται. Ο τίτλος του έργου ίσως προέρχεται από την συνεργασία που χρειάζεται για να κατασκευαστεί μία σχεδία. Βασίλης
  • Στο έργο του ο καλλιτέχνης είναι ο Δημιουργός και ορίζει πως θα γίνουν τα πράγματα. Στήνει διαφορετικούς ανθρώπους για να εκπροσωπήσει όλο τον κόσμο Κατά τη γνώμη μου θέλει να περάσει ένα μήνυμα αλληλεγγύης προς το συνάνθρωπο χωρίς να είναι απαραίτητα με βάση το χρώμα, τη θρησκεία ή άλλες διαφορές. Σωτήρης
  • Μετά την πλημύρα δεν υπάρχουν διαφορές. Είναι όλοι άνθρωποι και κάνουν ότι καλύτερο. Μαρία.

Συζήτηση με το Γ3 στο μάθημα των καλλιτεχνικών για το έργο του βίντεο-καλλιτέχνη Μπιλ Βαϊόλα Η σχεδία, μετα από την επίσκεψή μας στην έκθεση ΤΕΧΝΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

 

Φανή Καλογιαννίδου

Καθηγήτρια Καλλιτεχνικών ΠΕ8